پنجشنبه، 06 اردیبهشت 97 - 03:10

OCR چیست؟ OCR مخفف کلمه Optical Character Recognition ( تبدیل عکس به متن ورد ) نوعی فناوری میباشد که به وسیله آن میتوانید…

OCR چیست؟

OCR مخفف کلمه Optical Character Recognition ( تبدیل عکس به متن ورد ) نوعی فناوری میباشد که به وسیله آن میتوانید کلمات و جملات موجود در یک کتاب را به نرم افزار های ویرایشگر کامپیوتری وارد کنید.

در ایران به مبحث او سی آر به دلیل گستردگی این زبان با توجه متفاوت بودن شکل حروف کمتر پرداخته شده است. در ادامه انواع OCR را بررسی و در پایان سایت ایبو را جهت تبدیل اسناد اسکن شده فارسی به متن بررسی خواهیم نمود.

انواع OCR :

او سی آر به دو دسته دستنویس و تایپ شده تقسیم میشوند. در دسته بندی دست نویس کلیه حروف توسط دست انسان نوشته شده است. تبدیل این نوع از اسناد تا حدی برای زبان انگلیسی که کلیه حروف آن از هم جدا میباشد قابل انجام است ولی برای زبان فارسی با در نظر گرفتن انواع دستخط و نوع نوشتار حروف در مواقع مختلف تقریبا میتوان گفت طراحی چنین نرم افزاری در حال حاضر با تکنولوژی فعلی غیرممکن است.

در دسته دوم کلیه حروف قبلا توسط دستگاه های کامپیوتر و یا هر دستگاه تایپ دیگری چاپ شده اند. نرم افزار های خارجی زیادی برای تبدیل اسناد انگلیسی زبان ساخته شده است اما تقریبا هیچ نرم افزاری در این چند سال برای زبان فارسی طراحی نشده است.

علت آن هم بطور دقیق در شکل زیر نمایش داده میشود :

جداسازی حروف فارسی ocr

همانطور که از تصویر مشخص است مسئله جداسازی حروف در زبان فارسی به یک مشکل تبدیل شده است. البته طبق الگوریتم خوشه سازی حروف و کلمات بصورت کامل و بدون جداسازی تبدیل میشوند.
در ابتدای کار کل صفحه بررسی شده و قسمتهای مختلف از هم تشخیص داده میشوند . مانند تصویر زیر :
اسکن اجزا تشخیص جداول و تصاویر در عکس آنالیز صفحه فارسی
پس از تشخیص کل صفحه اولین سطر از صفحه به بخش جداسازی کلمات رفته و هر کلمه در سطر جداسازی میشود. حال با استفاده از الگوریتم ( جداسازی یا شناسایی بر اساس شکل کلی کلمات ) کلمه شناخته میشود و به همین شکل کلیه کلمات خط به خط و صفحه به صفحه تبدیل میشود و در پایان در فایل Word ذخیره میشود.
شما میتواند جهت تبدیل فایلهای عکس و PDF به Word فارسی بدون نیاز به دانلود نرم افزار به لینک زیر یا لینک صفحه اصلی سایت ما  در منوی کناری مراجعه نمایید :

در صورت بروز خطا یا مشکل میتوانید از چهار طریق زیر با بخش پشتیبانی در ارتباط باشید :

  1. ایمیل : Support@eboo.ir
  2. کانال و پشتیبانی تلگرام : @eboogroup
  3. ایجاد تیکت در پنل کاربری
  4. چت پشتیبانی در پایین صفحه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *