شنبه، 05 آذر 01 - 05:56
فناوری های به نفع محیط زیست

تحریریه ایبو؛ افزایش جمعیت فرصت جایگزینی منابع را با خطرات جدی و گوناگونی مواجه می‌کند. این نگرانی ها حاصل از اتمام منابع و…

تحریریه ایبو؛ افزایش جمعیت فرصت جایگزینی منابع را با خطرات جدی و گوناگونی مواجه می‌کند. این نگرانی ها حاصل از اتمام منابع و آلودگی ها است. در این مقاله قصد داریم تعدادی از نوآوری های جذاب و به نفع محیط زیست را معرفی کنیم.

منبع خبر: https://medium.datadriveninvestor.com

۱. کارت درختی – TreeCard

شرکت ارائه دهنده این نوع کارت اعتباری چوبی، در ازای میزان مشخصی از تراکنش، درختی با نام شما می کارد.

treecard

این کارت به صورت رایگان برای تمام کاربران مشتاق محیط زیست صادر می شود و در ازای هر تراکنش ۶۰ دلاری، شرکت Ecosia یک نهال با نام او می کارد. تاکنون بیش از ۱۱۹ میلیون درخت در سراسر جهان توسط این شرکت کاشته شده است. گسترش آگاهی مردم نسبت به مخاطرات افزایش گرمایش زمین و کاهش درختان، انگیزه‌ی استفاده از خدمات دوستدار محیط زیست را افزایش می‌دهد. ۸۰ درصد از سود این خدمات صرف کاشت درخت در پروژه‌های احیای جنگل‌ها خواهد شد.

Apple Pay، Android Pay و Samsung Pay  کارت درختی یا Tree Card را پشتیبانی می کنند. به طور خلاصه، می توانید از آن به عنوان یک کارت اعتباری مجازی استفاده کنید.

۲. تبلتِ کاغذیِ REMarkable2

reMarkable2

این محصول می تواند حس نوشتن برروی کاغذ را به عنوان نویسنده، کارمند و یا حتی برای یادداشت به کاربر خود القا کند.

مزیت استفاده از این محصول، القای حس مشابه نوشتن بر روی کاغذ است:

  • صفحه نمایش شبیه کاغذ است و وقتی چیزی را می‌نویسید یا علامت می‌زنید ، مانند کاغذ به نظر می‌رسد.
  • یادداشت‌های دست‌نویس را می‌توان به متن تبدیل کرد و به راحتی از آنها برای ایمیل، گزارش یا ارائه استفاده نمود.
  • همه یادداشت‌ها برای همه دستگاه‌ها قابل دسترسی است.
  • و قطری به نازکی ۰٫۱۹ سانتی‌متر دارد.
  • هفته شارژ باتری نگه می‌دارد.

۳. بیو – Bioo (تولید برق از دل طبیعت)

بیو(Bioo) یک شرکت نوپای اسپانیایی است که در حال تولید انرژی از دل طبیعت (توسعه انرژی تجدیدپذیر زیستی) در قالب باتری بیولوژیکی است، که از زمین زیر پای ما تغذیه می‌شود. این باتری حاوی میکروارگانیسم‌هایی است که داخل یک پنل بسته در داخل نصب می شود با آن می‌توان چراغ‌ها، صفحه نمایش یا لوازم کوچک را با این انرژی ذخیره شده تغذیه کرد.

استفاده از گیاهان برای دریافت و انتقال سیگنال‌

یکی دیگر از محصولات این شرکت (علاوه بر تولید باتری) ساخت تاسیسات زنده می‌باشد، که در آن، درست پس از لمس یک گیاه، می‌توانید پخش فیلم یا موسیقی، روشن‌شدن چراغ و بسیاری از عملکردهای دیگر را فعال کنید. شاید در آینده با استفاده از این باتری‌های بیولوژیکی بتوان انرژی تمام خانه را تغذیه کرد.

۴. الیاف نارنجی، پارچه طبیعی 

شرکت ایتالیایی Orange Fiber، در زمینه تولید منسوجات طبیعی از ضایعات دورریز صنایع تولید‌کننده آب‌میوه مرکبات تولید می‌شود، براساس گزارشات سال ۲۰۱۸، چیزی بالغ بر ۱٫۶میلیون تن پرتقال در ایتالیا تولید می‌شود، که از این مقدار تنها ۷۰۰هزار تُن آب پرتقال بدست می‌آید و باقی‌مانده آن دورریز بوده و به هدر می‌رود. به همین خاطر، طراح مد آدریانا سانتانوسیتو (Adriana Santanocito) و همکارانش، از این فرصت راهی برای تبدیل ضایعات مرکبات به الیاف ابریشمی با کیفیت بالا پیدا کردند.

پارچه با استفاده از پرتقال

این شرکت سه پارچه را به‌عنوان نمونه اولیه تولید کرده است:
۱. ابریشم توری سفید و مشکی.
۲. ساتن کرم رنگ، که می‌توان از آن لباس‌های تابستانی تهیه کرد.
۳. پارچه ویسکوز مانند، که می‌توان از آن برای تولید پیراهن‌ بهره‌برداری کرد.

۵. برچسب‌های هوشمند Outlinx QR (یادداشت‌های دیجیتال)

استفاده از این برچسب‌ها برای پیدا کردن اقلام از جعبه‌های باز نشده و پیگیری وسایل هنگام بسته بندی در حین حرکت می‌تواند راه‌حل خوبی باشد. می توان اطلاعات هر شی یا ابزار را به صورت توضیحات، دستورالعمل و نکات امنیتی با این ابزار ساده در آن وارد کرد.

ثبت توضیح با QR

هر برچسب – یک دفترچه یادداشت مجازی منحصر به فرد است، درون برنامه‌ای که کاربران می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند و آن را ویرایش کنند. بسته ۸ عددی برچسب ۹٫۵۰ دلار است.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که از محتویات جعبه عکس بگیرید، آن را ویرایش کرده و در یک برچسب هوشمند ذخیره کنید و روی جعبه بچسبانید. علاوه بر این سایر موارد مانند دستورالعمل‌های پخت یا آماده‌سازی مواد داخل جعبه یا ظروف برچسب‌زده شده را می‌توانید در دسترس سایر اعضای خانواده قرار دهید.

۶. کرکزی‌کب CraczyCap (ضدعفونی کننده آب)

ضدعفونی کننده آب

درون درپوش بطری لامپ منبع نور فرابنفش یا UVC تعبیه شده است که در صورت نیاز به مصرف آب، می‌توان با نگهداری یک دقیقه‌ای آب درون این بطری آن را قابل شرب نمود. این بطری دارای دو حالت تصفیه آب است، یکی برای تصفیه آب لوله‌کشی یا چشمه‌های عمومی (حالت نرمال)، و دیگری برای آب نهرها و حوضچه‌ها (حالت دیوانه‌کننده، که نام دستگاه نیز به‌خاطر همین قابلیت فوق‌العاده به این اسم -Craczy مشابه با کلمه Crazy- نام‌گذاری شده‌است). این بطری باعث شده است تا چالش تامین آب مسافران و کوهنوردان مرتفع شده و هنگامی که دسترسی به آب شرب ندارند، دچار کمبود آب نشوند. همچنین مصرف بطری‌های پلاستیکی نیز توسط مردم کاهش می‌یابد.

این بطری آب را تا ۲۴ ساعت خنک و تا ۱۲ ساعت گرم نگه می‌دارد. درپوش بطری طی ۴ساعت شارژ می‌شود. نسل اول باتری این بطری تنها با یکبار شارژ ۳۰ روز دوام می‌آورد، و نسل دوم ان مدت ۷روز شارژ نگه می‌دارد. این بطرب به مدت ۱۰سال کارایی دارد.

۷. سیپیورا – Sepura (دفع زباله هوشمند)

تبدیل زباله به کود

یک سیستم دفع سازگار با محیط زیست است که زباله‌های سینک ظرفشویی را به کود تبدیل می‌کند. با ریختن غذای باقی‌مانده داخل سینک و روشن کردم سیستم، دستگاه شروع به کار کرده و جامدات و مایعات در عرض چندثانیه به حجمی بدون بو و مهروموم شده تبدیل می‌شود. چراغی روی دستگاه تعبیه شده است که در صورت پرشدن مخزن روشن می‌شود و می‌توان آن را تخلیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *