پنجشنبه، 09 تیر 01 - 11:34

چند ماه پیش خبر اجرای فیلترینگ هوشمند بدون رسانه ای شدن منتشر شد. این خبر منتقدین و طرفدارهای خاص خود را داشت. هرکدام…

چند ماه پیش خبر اجرای فیلترینگ هوشمند بدون رسانه ای شدن منتشر شد. این خبر منتقدین و طرفدارهای خاص خود را داشت. هرکدام از آن ها دلایل خود را برای اثبات ادعاهای خود داشتند.

اما طی یک ماه اخیر شاهد اختلالات گسترده ای در فضای اینترنت بوده ایم. این امر شایعات زیادی را  حتی در مورد قطع اینترنت به وجود آورد.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت ارتباطات اعلام کرد: اختلالی در اینترنت ایجاد نشده و تنها از فروش غیرقانونی VPN جلوگیری  شد.

قطع شدن اینترنت

قطع و اختلال در اینترنت یا فیلترینگ و جلوگیری از فروش VPN؟

نزدیک به یک ماه است که اختلال های شدید اینترنتی کاربران، کارشناسان و مدیران کسب‌وکارهای فعال در حوزه ICT را به اعتراض واداشته است. آنها معتقدند که برروی پروتکل‌های TLS و DNSها اخلال ایجاد شده که باعث افت کیفیت شدید اینترنت می شود.

مهدی سالم، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت ارتباطات در گفت‌وگویی اعلام کرد:

دسترسی هیچ‌ فردی به اینترنت محدودیت ایجاد نشده و اگر کسی با اختلال در دسترسی به اینترنت مواجه است و در این زمینه اطمینان کامل دارد باید ازطریق سامانه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه (کمیته فیلترینگ) شکایت خود را مطرح کند تا ادعایش بررسی شود.

سالم معتقد است افرادی درحال‌حاضر معترض به اختلال در اینترنت هستند، که در کنار کار خود، مشغول به فروش VPN هستند و این کار غیر قانونی است. آن‌ها تنها جلوی سایت‌هایی را که به صورت غیرقانونی اقدام به فروش VPN کرده‌اند یا در حال استخراج رمزارز به صورت غیرقانونی هستند، گرفته‌اند. سالم تنها راه برای رفع مشکل این گروه را ثبت اعتراض آن‌ها در کمیته فیلترینگ می‌داند.کسانی که نسبت به دسترسی به وب‌سایت‌ها و سرویس‌های مختلف اعتراض دارند می‌توانند IP آدرس خود را دراختیار وزارت ارتباطات بگذارند تا مشکلاتشان حل شود.

تیم تحریریه ایبو: با تمام توصیفاتی که این روزها از مسئولین می شنویم و تناقضات آن با واقعیت چند سوال مطرح است:

۱- چرا دسترسی به سایت های داخلی هم با مشکل مواجه شده است؟

۲- علت قطع و وصلی بیش از اندازه اینترنت های خانگی چیست؟

۳- آیا به این رفتار شما و تاثیر اون بر سرچ های گوگل برای کسب و کارهای داخلی هم فکر کرده اید؟

۴- با توجه به اختلالات دسترسی به اینستاگرام و واتساپ و سایر شبکه های اجتماعی خارجی، آیا طرح صیانت هم در حال اجرا است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *