یکشنبه، 10 بهمن 00 - 01:00

تحریریه ایبو: طی چند سال اخیر اپل به بزرگترین برند تکنولوژی در دنیا تبدیل شده است و همچنین در کنار گوگل و شرکت…

تحریریه ایبو: طی چند سال اخیر اپل به بزرگترین برند تکنولوژی در دنیا تبدیل شده است و همچنین در کنار گوگل و شرکت های بزرگ دیگر به با ارزشترین شرکت دنیا تبدیل شده است .

در این میان ، اپل نیز به مانند تمامی برندهای بزرگ دیگر تصمیمات بحث برانگیز بسیار زیادی گرفته است که در زیر به مواردی از آن اشاره خواهیم کرد .

۱. مجیک ماوس ۲

این ماوس در سال ۲۰۱۵ معرفی شد و در ابتدا به دلیل داشتن سطح لمسی که به کاربران اجازه می‌داد کارهایی مانند سوایپ را انجام دهند، به‌عنوان یکی دیگر از نوآوری‌های اپل با استقبال مواجه شد. در نگاه اول، بخش فوقانی منحنی و بدون درز این ماوس جذابیت زیادی دارد ولی وقتی که می‌خواهید آن را شارژ کنید، با مشکل اصلی این طراحی روبه‌رو می‌شوید.

اپل در یک تصمیم عجیب، پورت شارژ را در بخش پایینی این ماوس تعبیه کرده و با این کار عملا کاربردی بودن آن را فدای طراحی جذاب کرده است. اپل می‌توانست مانند بسیاری از ماوس‌های سیم‌دار و بی‌سیم این بخش را در قسمت جلویی بدنه تعبیه کند تا کاربران هنگام شارژ کردن بتوانند به استفاده کردن از آن ادامه دهند.

در آوریل ۲۰۲۱، شش سال بعد از عرضه‌ی این ماوس، اپل در مراسم رونمایی از نسل جدید آی‌مک اعلام کرد که این محصول همراه با مجیک ماوس ۲ به دست کاربران می‌رسد که کاربران می‌توانند برای این ماوس یکی از رنگ‌های دلخواه خود را انتخاب کنند. با وجود اینکه سال‌ها از عرضه‌ی این محصول می‌گذرد، اما اپل همچنان کوتاه نیامده و پورت شارژ کماکان در همان جایگاه قبلی قرار دارد. این ماوس حدود ۷ سال قبل با قیمت ۷۹ دلار راهی بازار شد و قیمت آن طی این سال‌ها ثابت مانده است.

۲. ریموت کنترل اپل

اپل تی‌وی در سال ۲۰۱۵ همراه با یک ریموت کنترل موسوم به سیری ریموت معرفی شد. در بخش فوقانی این ریموت کنترل یک تاچ‌پد قرار دارد که کاربران با استفاده از آن می‌توانند کارهایی مانند سوایپ را انجام دهند و به‌راحتی به بخش‌های مختلف tvOS سر بزنند. همچنین در بخش مرکزی ریموت هم اپل چند دکمه را تعبیه کرده که برای کارهای رایج استفاده می‌شود. در ضمن این ریموت به لطف داشتن شتاب‌سنج می­تواند به‌عنوان کنترلر بازی هم استفاده شود.

روی هم رفته در نگاه اول این ریموت کنترل هیچ مشکلی ندارد و حتی نسبت به بسیاری از محصولات مشابه بسیار جذاب‌تر است. اما در عمل این محصول دردسرهای زیادی را برای کاربران ایجاد کرده و از نظر ارگونومیک هم مشکلات زیادی دارد. در کل بیشتر کاربران بر این باور هستند که این ریموت کنترل بیش از حد کوچک و باریک است و علاوه بر راحت نبودن استفاده از آن، به‌راحتی در خانه گم می‌شود.

علاوه بر این، باید به چینش عجیب دکمه‌ها هم اشاره کنیم که دردسرهای کاربران را افزایش داده است. در ضمن حساسیت زیاد بخش تاچ‌پد هم استفاده از این ریموت را به کار سخت‌تری تبدیل کرده است. در نهایت بعد از سال‌ها اعتراض کاربران، اپل بالاخره در سال ۲۰۲۱ در کنار اپل تی‌وی ۴K از یک ریموت جدید هم رونمایی کرد که تمام مشکلات نسل قبلی را برطرف کرده است.

۳. نسل اول اپل پنسل

نسل اول اپل پنسل هم نتیجه‌ی یکی دیگر از تصمیمات عجیب اپل است. این محصول مانند مجیک ماوس ۲ در سال ۲۰۱۵ راهی بازار شد. اپل در بخش فوقانی این قلم یک قسمت مغناطیسی تعبیه کرده که برای شارژ کردن استفاده می‌شود. باید خاطرنشان کنیم این قلم با سرعت بسیار زیادی شارژ می‌شود و مثلا فقط با ۱۵ ثانیه اتصال به آیپد، می‌تواند حدود ۳۰ دقیقه انجام وظیفه کند. اما روی هم رفته نمی‌توانیم عجیب بودن فرایند شارژ این قلم را کتمان کنیم.

در این زمینه هم گویا اپل بار دیگر به جای کاربردی بودن یک ایده، فقط زیبایی ظاهر آن را در نظر گرفته است. از سوی دیگر به دلیل نحوه‌ی اتصال قلم اپل پنسل به پورت شارژ آیپد، در صورت تکان ناگهانی قلم به پورت یا خود قلم آسیب می‌رسد. همچنین هنگام اتصال قلم به آیپد، امکان شارژ آیپد وجود ندارد و برای استفاده از خود آیپد هم با محدودیت‌های زیادی روبه‌رو می‌شوید. اپل همچنان این قلم را با قیمت ۹۹ دلار می‌فروشد ولی خوشبختانه از نسل دوم به بعد اپل پنسل، کاربران دیگر نیازی به وصل کردن آن‌ها به پورت شارژ آیپد ندارند.

۴. کیف هوشمند ایرپاد مکس

اپل در سال ۲۰۲۱ از هدفون روگوشی ایرپاد مکس با قیمت ۵۹۹ دلار رونمایی کرد که کاربران با خرید این محصول، یک کیف موسوم به «کیف هوشمند» را هم دریافت می‌کنند. اپل می‌گوید این کیف را طوری طراحی کرده که به ایرپاد مکس اجازه می‌دهد تا حد ممکن انرژی موجود در باتری را حفظ کند تا شارژ موجود در آن هدر نرود. فارغ از اینکه چنین مشکلی به دلیل نبودن دکمه‌ی خاموش کردن ایرپاد مکس به وجود آمده، روی هم رفته ظاهر عجیب این کیف با انتقادهای زیادی روبه‌رو شده است.

بعد از عرضه‌ی این محصول، کاربران میم‌های (Memes) زیادی با این کیف درست کردند و شوخی‌های مختلفی با محوریت آن مطرح شد. اما به غیر از این شوخی‌ها، بسیاری از کارشناسان اعلام کردند که اپل بار دیگر کاربردی بودن یک محصول را فدای زیبایی آن کرده است. اگرچه طراحی این کیف در نگاه اول جالب است، اما از طرف دیگر باید بگوییم که در زمینه‌ی محافظت از ایرپاد مکس کار چندانی انجام نمی‌دهد، خیلی راحت کثیف می‌شود و این در حالی است که برندهای مختلف برای هدفون‌های روگوشی خود کیف‌های بسیار بهتر و کاربردی‌تری را ارائه می‌دهند.

این کیف طوری طراحی شده که بخش‌های فلزی هدفون بدون محافظت باقی می‌مانند و بسیاری از کاربرانی که هدفون را با این کیف در کوله‌پشتی خود قرار داده‌اند، با خط و خش‌های متعدد روی بدنه‌ی ایرپاد مکس روبه‌رو شده‌اند.

۵. کیبورد پروانه‌ای

اپل در سال ۲۰۱۵ برای مک‌بوک‌ها به بهره‌گیری از نوع جدیدی از کیبوردها روی آورد که برای این مکانیسم جدید نام کیبورد پروانه‌ای انتخاب شد. تفاوت اساسی میان این نوع کیبورد با کیبوردهای متداول، قوس بیشتر و وجود شیاری در قسمت میانی کلید است. اگر کلید کیبوردهای معمولی را X شکل در نظر بگیریم، کیبوردهای پروانه‌ای ساختاری شبیه حرف V دارند. اما متأسفانه خیلی زود مشکلات این مکانیسم جدید نمایان شد و کاربران با یکی از بدترین تصمیمات اپل روبه‌رو شدند.

در سال ۲۰۱۵ فقط مک‌بوک با لپ‌تاپ پروانه‌ای معرفی شد ولی بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ تمام مدل‌های مک‌بوک پرو و مک‌بوک ایر هم با کیبورد پروانه‌ای به دست کاربران رسیدند. این کیبوردها به قدری حساس هستند که حتی با کوچک‌ترین ذره‌ای به اندازه‌ی یک دانه شن، با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شوند. از بین رایج‌ترین مشکلات پیش آمده برای کاربران می‌توانیم به گیر کردن کلیدها یا تایپ دو حرفی در صورت فشردن یکی از کلیدها اشاره کنیم.

در این میان، نحوه‌ی ساخت مک‌بوک‌ها هم مشکل را بدتر کرد زیرا برای تعویض فقط یکی از کلیدهای موجود در کیبورد، کل بدنه‌ی لپ‌تاپ باید باز می‌شد.  بعد از انتقادهای گسترده از کیبوردهای پروانه‌ای، اپل در سال ۲۰۱۶ نسل دوم آن را معرفی کرد که البته در این کیبوردها هم کاربران همچنان با مشکلات مختلفی روبه‌رو می‌شدند. اما اپل به جای قبول کردن شکست، در سال‌های بعدی با اعمال تغییرات جزئی به بهره‌گیری از این کیبوردها ادامه داد.

طی این سال‌ها اپل هیچ‌وقت از بهره‌گیری این مکانیسم برای کیبوردهای مک‌بوک عذرخواهی نکرد و چند سال قبل یکی از روزنامه‌نگاران شاغل در وال‌استریت‌ژورنال برای اینکه عمق فاجعه را نشان دهد، یک گزارش کامل را با استفاده از کیبورد خراب مک‌بوک خود نوشت و بدون اصلاح غلط‌ها، آن را منتشر کرد. این گزارش سروصدای زیادی راه انداخت و اپل بار دیگر با انتقادات گسترده مواجه شد.

هیچ‌وقت آمار دقیقی از تعداد کیبوردهای پروانه‌ای که دچار مشکل شده‌اند، منتشر نشد. اما در نهایت اپل در سال ۲۰۱۹ استفاده از این مکانیسم را کنار گذاشت و بار دیگر به بهره‌گیری از کیبوردهای مبتنی بر مکانیسم قیچی شکل روی آورد و با این کار، کاربران مک‌بوک نفس راحتی کشیدند.

۶. مک پرو

در سال ۲۰۱۳ نسل جدید مک پرو از راه رسید. طی سال‌های قبل از آن، اپل متهم شده بود که توجه چندانی به کاربران مک پرو نشان نمی‌دهد. به همین خاطر، این شرکت تصمیم گرفت برای این محصول رویکرد نوآورانه‌ای اتخاذ کند.

اپل اعلام کرد که بدنه‌ی مک پرو جدید حدود یک هشتم نسل قبلی است و از طرف دیگر عملکرد آن هم دوبرابر بیشتر شده است.

در کنار پردازنده‌ی Xeon اینتل، دو پردازنده‌ی گرافیکی AMD FirePro تعبیه شده بود که عملکرد بسیار خوبی برای این کامپیوتر ارائه می‌کردند. لپ‌تاپ این کامپیوتر را طوری طراحی کرده بود که تمام گرمای تولید به بهترین نحو خارج شوند. اما به دلیل همین طراحی، کاربران برای ارتقای قطعات مختلف باید از پورت‌های تاندربولت ۲ استفاده می‌کردند.

این در حالی است که بسیاری از کاربران حرفه‌ای خواستار ارتقای قطعات مختلفی هستند ولی در این سیستم خبری از اسلات‌های بیشتر برای کارت گرافیک و رم نبود. در این میان انتقادات از مک پرو به حدی افزایش پیدا کرد، که مدیران این شرکت در کمال تعجب در سال ۲۰۱۷ از کاربران عذرخواهی کردند و گفتند که رویکرد طراحی مک پرو ۲۰۱۳ اشتباه بوده است. سپس وعده دادند که این شرکت روی نسل جدید مک پرو کار می‌کند که تمام این مشکلات را برطرف خواهد کرد و کاربران می‌توانند به راحتی قطعات مختلف آن را ارتقا دهند که در نهایت این محصول در سال ۲۰۱۹ معرفی شد.

 

منبع : دیجی کالا مگ

یک دیدگاه برای “تصمیمات بحث برانگیز اپل طی چند سال اخیر”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *