یکشنبه، 11 خرداد 99 - 05:01

با سلام خدمت همراهان همیشگی گروه فنی مهندسی ایبو از اینترنت اشیاء به عنوان چهارمین انقلاب صنعتی در دنیا نام میبرند و حتما…

با سلام خدمت همراهان همیشگی گروه فنی مهندسی ایبو

از اینترنت اشیاء به عنوان چهارمین انقلاب صنعتی در دنیا نام میبرند و حتما عبارت «اینترنت اشیاء» یا IoT را زیاد شنیده اید؛ اینترنت اشیاء اکنون یکی از جدیدترین تکنولوژی های دنیای فناوری اطلاعت می باشد که با رشد و پیشرفت آن دنیای بشر دچار تغییرات بسیاری خواهد شد و قطعا سبک زندگی انسان ها به وسیله آن تغییر خواهد یافت. احتمالا از معنا و کاربرد اینترنت اشیاء بی اطلاع هستید و تمایل دارید بدانید اینترنت اشیاء چیست و چه کاربردهایی دارد. بنابراین بهتر است این مطلب را تا انتها مطالعه نمایید تا به طور کلی اینترنت اشیاء و موضوعات مرتبط با آن برای شما روشن شود.

اینترنت اشیاء

اینترنت اشیاء ( IOT )  چیست؟

در یک تعریف ساده به مجموعه ارتباطات میان اشیاء که بر بستر اینترنت فراهم می‌ شود و تشکیل یک مجموعه یکپارچه می‌ دهد را اینترنت اشیاء (Internet of Things) می گویند. این ارتباطات را به وسیله برنامه ها و اپلیکیشن ها ایجاد می‌شوند و با این کار برای اشیاء هویت دیجیتال تعریف می‌کنیم.

تاریخچه اینترنت اشیاء

اینترنت اشیاء مفهومی جدید در حوزه فناوری ارتباطات به حساب می آید که به تازگی رونق گرفته و بخش های مختلف زندگی بشر به آن مجهز شده اند، اما برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ توسط «کوین اشتون» مورد استفاده قرار گرفت و وی جهانی را وصف کرد که در آن هر شی بی جان برای خود دارای هویت دیجیتال بوده و به شبکه ای متصل باشد تا به وسیله آن رایانه ها امکان سازماندهی و کنترل آن اشیاء را داشته باشند. در آن زمان گرچه اینترنت و وبسایت های فعلی نیز به این کیفیت وجود نداشت اما اشتون چنین تصوری را در ذهن خود داشت.

حال پس از گذشت بیش از ۱۵ سال، تصور کوین در حال رونق گرفتن می باشد و بسیاری از دستگاه های موجود در زندگی بشر به اینترنت اشیاء متصل شده اند. تا پیش از این افراد درک درستی از اینترنت اشیاء نداشتند اما با پیشرفت تکنولوژی و فراگیر شدن اینترنت و دستگاه های اینترنتی، این مفهوم نیز در اذهان عمومی جا افتاد و افراد از اینترنت اشیاء درک صحیحی پیدا کردند. با این وضعیت به نظر می رسد در آینده ای نه چندان دور زندگی بشر به کلی اینترنتی شده و اینترنت اشیاء به طور کامل راه اندازی شود.

اینترنت شهری

اهمیت اینترنت اشیاء در چیست؟

IOT یک امکان تسهلیگر برای مصرف کنندگان کالاها و خدمات می باشد که در عین حال برای کسب و کارها نیز مفید می باشد. به طور کلی این تکنولوژی برای بشر مفید بوده و در بخش های مختلف زندگی وی موثر واقع می شود. به همین دلیل از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. در ادامه برخی از بخش های متاثر از آن ذکر شده اند. تکنولوژی اینترنت اشیاء به عنوان یک صنعت نوپا دارای شاخه های زیادی است که در ذیل به آن ها اشاره می‌کنیم:

۱.ساختمان هوشمند ؛

۲. پزشکی ؛

۳. شهر هوشمند ؛

۴.کشاورزی و دامپروری ؛

۵. زنجیره تامین ؛

۶. صنعت ؛

۷. خرده فروشی و …

مراحل پیاده‌سازی IOT :

برای پیاده سازی اینترنت اشیاء بر یک بستر باید مسیر نسبتا طولانی و پیچیده ای طی شود ولی میتوان این مراحل را به طور خلاصه در ۴ مرحله بیان کرد:

پردازش: Analytics ,  Data Processing , Machine Learning

اینترنت: Cloud , Hybrid Cloud , Data cente

درگاه اتصال: Wifi , 3G/4G , Zigbee , Bluetooth , …

اشیاء: sensors of temp, power, humanidy

پیاده سازی اینترنت اشیا

تعداد دستگاه‌های متصل به اینترنت اشیاء در دنیا چقدر است؟

با رونق گرفتن اینترنت و ورود تکنولوژی اینترنت اشیاء روز به روز بر تعداد دستگاه‌های متصل به اینترنت اشیاء افزوده می شود به طوری که پیش بینی شده تا سال ۲۰۲۰ میلادی تعداد دستگاه های مبتنی بر اینترنت اشیاء از مرز ۵.۸ میلیارد عبور کند.

گرچه در کشور ما به اینترنت اشیاء توجهی نمی شود و می توان گفت که اصلا اینترنت اشیاء در ایران کاربرد ندارد؛ اما در برخی کشورهای دنیا روزانه تعداد زیادی دستگاه جدید مبتنی بر اینترنت اشیاء وارد بازار می شود و توسط مردم مورد استفاده قرار می گیرد. این را آمارهای جهانی نشان می دهد و بیانگر این است که بازارهای جهانی اینترنت اشیاء (IoT) در سایرهای آینده رشد بیشتری خواهد داشت. وب‌سایت itproportal که در حوزه IT و فناوری اطلاعات فعالیت می کند به تازگی در گزارشی وضعیت اینترنت اشیاء و تعداد دستگاه های متصل به آن در دنیا را بررسی کرده است. این سایت در گزارش خود به نقل از کارشناسان و تحلیلگران فعال در حوزه تکنولوژی اعلام کرده که در آینده ای نزدیک تعداد دستگاه های مبتنی بر IoT رشدی بی سابقه داشته و رقم آن میلیاردی خواهد شد.

در ادامه این گزارش گفته شده که دستگاه های هوشمند اینترنت اشیاء در هر سال ۲۱.۵ درصد رشد پیدا می کنند و اگر وضعیت به همین صورت پیش برود در سال ۲۰۲۰ میلادی تعداد آنها از مرز ۵.۸ میلیارد دستگاه در دنیا خواهد گذشت. این در حالی است که کشور ما هنوز هیچ فعالیتی در زمینه IoT ندارد. برخی دیگر از کارشناسان نیز بخش‌های فعال در اینترنت اشیاء را صنعت، حمل و نقل و تجارت ذکر کرده اند که بالاترین فعالیت را در این حوزه دارند.

دوربین مدار بسته؛ بیشترین دستگاه متصل به اینترنت اشیاء:

نکته جالب این که بر خلاف تصور افراد از دستگاه های اینترنت اشیاء، درصد بالایی از این دستگاه ها مربوط به دوربین های امنیتی می باشد. زمانی که نام اینترنت اشیاء به میان می آید غالب افراد تصور می کنند که منظور خودرو هوشمند یا یخچال و وسایل هوشمند منزل است و تعداد این دستگاه ها است که در دنیا به میلیارد رسیده است. اما بر خلاف تصور آنها، گزارش ها حاکی از آن است که بیشتر دستگاه‌های هوشمند متصل به اینترنت اشیاء مربوط به دوربین های مدار بسته متصل به اینترنت و برخی دیگر از دستگاه های مشابه است که تعداد آنها در سال جاری ۱.۱۷ میلیارد می باشد.

 

 

امیدوار هستیم آموزش مفید واقع شده باشد .

پشتیبانی ایبو به چهار روش زیر فعال بوده و پاسخگوی اعتماد شما همراهان عزیز می باشد:

  1. چت پشتیبانی در پایین صفحه
  2. ایجاد تیکت از طریق بخش ارسال پیام در پنل کاربری
  3. شماره تلفن شرکت : ۰۱۱۳۲۲۵۰۲۸۹ ( پاسخگویی از ۸ الی ۱۸ در روزهای غیر تعطیل)
  4. ارتباط با پشتیبان اینستاگرامی ایبو ( ” https://www.instagram.com/eboo_group ” )

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *