اخبار 1280

سه شنبه، 02 آذر 00 - 12:00

بلک فرایدی چه روزی است؟ بلک فرایدی که اخیرا در ایران هم زیاد شنیده می‌شود به حراج آخرین جمعه ماه نوامبر در آمریکا…

بلک فرایدی چه روزی است؟

بلک فرایدی که اخیرا در ایران هم زیاد شنیده می‌شود به حراج آخرین جمعه ماه نوامبر در آمریکا گفته می‌شود که این روزها در نقاط متعدد و مختلف جهان برگزار می‌شود. جمعه سیاه، روزی است که در آن فروشگاه‌های مختلف برای خرید احتیاجات شهروندان در آستانه ورود به کریسمس و جشن‌های سال نو، تخفیفاتی شگفت‌انگیز ارائه می‌دهند. شاید باورکردنی نباشد، ولی مردم از ساعات نخست نیمه‌شب برای ورود به فروشگاه‌های مختلف دم در آنها صف می‌کشند و فروشگاه‌ها هم از حدود ساعت ۴ صبح به شهروندان اجازه ورود و خرید می‌دهند. همان‌طور که می‌دانید، جمعه‌ها در آمریکا و کشورهای دیگر تعطیل نیست اما به خاطر خرید و استفاده از تخفیفات منحصربفردی که در این روز ارائه می‌شود، بیشتر کارکنان شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف در این روز مرخصی می‌گیرند و جمعه سیاه عملا به روزی تعطیل و البته پرتلاش برای مردم نقاط مختلف دنیا بدل می‌شود. روز پرتلاشی که در آن همه سعی می‌کنند از بهترین تخفیف‌ها بهره برده و اجناس و کالاهای مورد نیاز خود را با قیمتی بسیار ارزان‌تر از قیمت واقعی خریداری کنند.

جمعه سیاه؛ چرا سیاه؟

حتما برای شما هم سوال شده که روزی که با خرید و تخفیف و… گره خورده است، چرا عنوانی منفی را با خود به همراه دارد؟ معمولا از واژه سیاه برای نشان دادن بدیمنی یا واقعه‌ای تلخ استفاده می‌شود. در پاسخ به این پرسش باید بدانید که بلک فرایدی که روزی پر از شور خرید و استقبال از سال نو است، رویه تاریکی هم دارد. در این روز، جرایم، خشونت و درگیری‌های زیادی میان مردم برای رقابت بر سر ورود به فروشگاه‌ها و خرید پیش می‌آید. به همین خاطر پلیس از این روز با عنوان جمعه سیاه یاد می‌کند. در سال‌های پیشین، تعدادی از افراد به خاطر ازدحام و درگیری در بلک فرایدی کشته و مصدوم شده‌اند. لباس، لوازم آرایش و وسایل و تجهیزات الکترونیکی از جمله پرطرفدارترین کالاهایی است که در بلک فرایدی به فروش می‌رسد. تخفیف کالاهای پرطرفدار به ۷۰ درصد هم می‌رسد. البته واضح است که تعداد زیادی از اجناس پرطرفدار با چنین تخفیفی ارائه نمی‌شوند. در این صورت، نتیجه بلک فرایدی چیزی به جز ضرر برای فروشندگان نخواهد بود. بلک فرایدی زمانی به یک معامله سودمند تبدیل می‌شود که هم مشتریان بتوانند با قیمت‌های مناسب‌تری، اجناس مورد نیاز و علاقه خود را تهیه کنند و هم فروشندگان در آستانه سال جدید میلادی، انبارهای خود را خالی کنند و اجناس خود را به فروش برسانند. اگر به عنوان مشتری در پی خرید کالاهایی باشید که در حراج‌های بالای ۵۰ درصد به فروش می‌رسند باید خیلی زود خود را به فروشگاه‌ها برسانید و از اولین نفراتی باشید که از سردر مغازه‌ها عبور می‌کنید. زیرا کالاهای ارزشمند با تخفیف خیلی زیاد در همان ثانیه‌های آغازین حراج به فروش می‌رسند.

بلک فرایدی فقط به صورت حضوری برگزار می‌شود؟

در روزگار دات‌.کام‌ها، در هیچ زمینه و رویدادی شاهد پا پس کشیدن وبسایت‌ها و فضای مجازی نخواهید بود. پس در بلک فرایدی هم باید شاهد حضور وبسایت‌های مختلف و فروشگاه‌های آنلاین برای فروش محصولات متنوع خود باشید. از سال ۲۰۰۵ به بعد، رشد و استقبال از فروشگاه‌های اینترنتی دوچندان شده است. به همین خاطر، فروشگاه‌های آنلاین خرد و کلان بسیاری هم، بلک فرایدی برگزار می‌کنند. رقم حاصل از فروش این فروشگاه‌ها در روز جمعه سیاه فوق‌العاده زیاد و چشم‌گیر است. مهم‌ترین فروشگاه‌های آنلاین اینترنتی یعنی آمازون، ای‌بِی و علی‌بابا از فروش کلانی که در بلک فراید به دست می‌آورند به سود و سرمایه خود می‌افزایند. سهولت خرید اینترنتی و رفاه حال مشتریان در انتخاب اجناس و کالاهای مورد نظر خود و دوری از ازدحام و شلوغی، یکی از مهم‌ترین ابعاد استقبال از خرید اینترنتی در بلک فرایدی است.

همان‌طور که گفته شد، تنها آمریکایی‌ها نیستند که برای بلک فرایدی، دست و پا می‌شکنند، در کشورهای دیگری نظیر: انگلستان، روسیه، هند، چین و… هم این مراسم با تمام قوا برگزار می‌شود و رقابت بر سر خرید کالاهای تخفیف‌خورده گاهی منجر به بروز حوادثی هم می‌شود. پلیس و نیروهای امنیتی در این روز بسیار فعال می‌شوند. زیرا مدیریت حجم عظیمی از جمعیتی که برای رسیدن به خواسته خود در فروشگاه‌ها، اضطراب دارد کار چندان ساده‌ای نیست. شاید تنها ناراضی این رویداد هم همان پلیس باشد. فشاری که نیروهای امنیتی برای برقراری آرامش در این روز متحمل می‌شوند بسیار زیاد است.

در ایران هم بلک فرایدی یا جمعه سیاه داریم؟

چند سالی است که فروشگاه‌های اینترنتی در ایران هم رونق و رواج خوبی پیدا کرده‌اند. وبسایت‌های بزرگ و کوچکی در حال ظهور بر صحنه اینترنت و فضای مجازی هستند و استقبال از آنها هم تاکنون امیدوارکننده و مثبت بوده است. امسال هم قرار است بلک فرایدی ۹۹ در ایران بسیار پررونق باشد. تغییر سبک زندگی شهری و افزایش گرفتاری‌های روزمره باعث شده تا خرید از فضای مجازی به یکی از راه‌های چاره در مدیریت زمان و رفاه بیشتر بدل شود. فروشگاه‌ها اینترنتی ایرانی هم با وجود استقبال مشتریان اقدام به برگزاری بلک فرایدی می‌کنند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *