0 امتیاز
24 بازدید
در سبک زندگی توسط
طراحی داخلی داروخانه مدرن
در طراحی و دکوراسیون داروخانه مدرن که امروزه بیشتر مورد توجه عموم قرار می‌گیرد معماران سعی می‌کنند فضاها را تا حدودی مینیمال طراحی کنند. استفاده از فرم‌های هندسی ساده، رنگ‌های زنده و عدم رعایت تقارن از جمله ویژگی‌های این سبک دکوراسیون داخلی است. در طراحی داخلی داروخانه مدرن معمولا از رنگ‌های روشن و خنثی استفاده می‌شود و مبلمان استفاده شده در این سبک طراحی داروخانه ساده است.

چیدمان و جانمایی در طراحی داروخانه
برای سیرکولاسیون فضایی مناسب در طراحی داخلی داروخانه بهتر است کانتر ورودی و ارتباط با مشتریان از قسمت تحویل و ارائه داروها توسط داروساز به صورت مجزا در نظر گرفته شوند. به این ترتیب کارمندان می توانند ارتباط موثرتری با مشتریان برقرار و با دقت بالاتری مدارک و نسخه‌ها را بررسی کنند. در واقع وقتی کانتر ورودی که شامل سیستم‌های کامپیوتری، تلفن‌ها و حوزه انتظار و ازدحام بیماران است جدا می‌شود این امر به داروساز اجازه می‌دهد که مهم‌ترین کارها را انجام دهد و بدون حواس پرتی دارو را بدون وقفه حاصل از تداخل فعالیت‌ها آماده کند و در دسترس بیماران قرار دهد.

بنابراین تفکیک فضایی و مجزا نمودن حوزه‌های خدمات رسانی از اولویت‌های طراحی داخلی هر داروخانه‌ای است؛ چراکه موجب تمرکز بیشتر برای خدمت رسانی و جلوگیری از ازدحام و نارضایتی از اشتباهات دارویی و همچنین افزایش سرعت پاسخگویی به بیماران می‌شود.

برای طراحی پلان داروخانه باید چیدمان قفسه‌ها، منابع و تجهیزات مورد نیاز را در نظرگرفت و به تداخل حرکتی افراد برای استفاده چند نفر به طور هم‌زمان از قفسه ها توجه نمود. این کار سرعت را بالا می‌برد و تمرکز را برای ارائه و یافتن داروی مورد نظر بیشتر می‌نماید.

طراحی داخلی داروخانه
ضوابط و استانداردهای طراحی داخلی داروخانه  
باید محل استقرار افراد با تابلویی مشخص شود و بخش تحویل نسخه در دید مراجعه کننده باشد تا به محض ورود محل قراگیری آن را تشخیص دهد.
فضای بین قفسه‌ها و اجناس آرایشی و بهداشتی  به صورتی باشد که مراجع به راحتی در فضا رفت و امد کند و فضای چرخش مناسبی داشته باشد.
در نظر گرفتن فضایی جهت تست محصولات ارایشی و فضای مشاوره صمیمی و در دسترس جهت محصولات ارایشی به خریدار کمک می‌کند که ارتباط بیشتری با فضا برقرار کند و بیشتر جذب به خرید بشود و در نهایت رضایت بیشتری هم حاصل شود‌.
فضای انتظار مناسبی برای بیماران در نظر گرفته شود . در طراحی فضای انتظار میتوان با استفاده از خلاقیت و بهره گیری از المانهای مختلف جذابیت ویژه ای به محیط داد. استفاده از مبلمان راحت و تمیز در دکوراسیون فضای انتظار بسیار تاثیرگذار است.
داراخانه دارای  انبار منطبق با اصول GPS  و مجهز به یخچال ، دماسنج و رطوبت سنج باشد.
در کلیه داروخانه ها بایستی فضای مشاوره دارویی تفکیک و مجزا می باشد. همچنین فضاهایی برای ساخت داروهای ترکیبی ،نسخه پیچی ، انتظار و استقرار بیمار و قفسه کتب رفرنس اختصاص داده شود
کلیه ظوابط و مقررات امنیتی و ایمنی، اطفای حریق، مقررات ساختمانی و آسانسور و اخذ مجوزهای لازم در این خصوص و کنترل و نظارت دوره ای آنها توسط موسس رعایت شود.
تابلو سردر و نام‌گذاری داروخانه باید فقط به نام موسس و فاقد هر گونه علائم تبلیغاتی بوده و به تایید دانشگاه رسیده باشد. استفاده از لوگوی مورد تایید و مشترک داروخانه های کشور بر اساس ظوابط بلامانع است
داروخانه می تواند محل خاصی برای نصب پوستر های اطلاع رسانی برای فراورده های سلامت محور مجاز مشخص نماید. هرگونه معرفی فرآورده های سلامت محور در داروخانه صرفا با رعایت مقررات مربوطه مجاز می باشد.
قفسه بندی ابعاد استادندارد، میز نسخه پیچی،تابلو و رایانه جهت ثبت مشخصات نسخ  موجود باشد .چیدمان قفسه های دارویی بهتر است بر اساس خواص درمانی دارو و ترجیحا شکل بسته بندیها انجام گردد.  
برای  کف و دیوارها از متریال بهداشتی استفاده شود و متریال کف داروخانه قابل شستشو باشد.
وسایل گرمایشی و سرمایشی برای ایجاد شرایط مناسب جهت نگهداری داروها در نظر گرفته شود.
تسهیلاتی مانند رمپ و یا بالابر  برای جانبازان/معلولین در نظر گرفته شود.
داروخانه امکان تهویه مناسب هوا را دارا باشد.  
درب ورودی الکترونیکی باشد و سیرکولاسیون فضا به گونه ای باشد که کاربر را به درستی و بدون سردرگمی به محل مورد نظر راهنمایی کند.
نورپردازی مناسب و متناسب با سبک و رنگ و فضا و همچنین با توجه به ابعاد داروخانه نیز از الزامات طراحی داخلی داروخانه است.
طراحی داخلی داروخانه
ابعاد استاندارد در طراحی داخلی داروخانه
یادتان باشد که در طراحی داخلی داروخانه توجه به ابعاد و استانداردها باعث تعامل مطلوب بین کارمندان و مشتریان می‌شود.

در صورتی‌که ابعاد میز، ارتفاع پیشخوان داروخانه (کانترهای پذیرش و یا تحویل دارو)، ویترین های لوازم ارایشی و بهداشتی و همچنین ابعاد قفسه داروخانه مطابق استاندارد و بر اساس ارگونومی نباشد آسایش فیزیکی را صلب و در نتیجه بهره وری را پایین می‌ اورد.

برای طراحی متناسب فضای داروخانه  و رعایت استانداردهای ارگونومی و با توجه به گردش فعالیت ها از ابتدای ورود و پذیرش نسخه تا تحویل اقلام مورد نیاز باید سعی شود راهکارهایی را برای افزایش بهره وری، راحتی و قابلیت دسترسی آسان برای کاربران فراهم کرد.

برای طراحی داخلی داروخانه باید اصول و ضوابط  طراحی داروخانه را در نظر گرفت و با در نظرگرفتن این اصول هر بخش را طراحی کرد.

طراحی داخلی داروخانه
کلام آخر: در این مطلب به اهمیت طراحی داخلی داروخانه و چیدمان آن به عنوان مکانی برای ارائه‌ی خدمات درمانی و بهداشتی پرداختیم و بایدها و نبایدهایی را جهت اطلاع شما بیان کردیم با این وصف در صورتی که برای طراحی داروخانه و دراگ استور خود نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید، مهندسین معمار شرکت شیپ، صمیمانه شما را راهنمایی خواهند کرد تا بتوانید بهترین را برای خود خلق کنید. منتظر صحبت با شما هستیم.

لطفا وارد شده یا عضو شوید تا بتوانید سوال بپرسید

210 سوال

146 پاسخ

28 دیدگاه

56,911 کاربر

...