+3 امتیاز
458 بازدید
در متفرقه توسط
کمپرسور یخچال یا موتور یخچال، گاز را متراکم یا فشرده می کند و تحت فشار باعث گردش گاز داخل لوله های کندانسور یا مدار می گردد. و قوانینی که در روند برودت یا سرما دهی وجود دارد هرگاه گاز مایع به بخار تبدیل شود حرارت و دمای محیط را جذب می کند و هرگاه بخار به مایع توسط کمپرسور تبدیل شود حرارت به محیط پس می دهد که این قانون اصلی روند برودت و سرمادهی می باشد.

وظیفه اصلی کمپرسور یخچال یا موتور یخچال تبدیل بخار گاز به مایع و فشرده کردن گاز و چرخش گاز داخل لوله های کندانسور و مدار گاز می باشد.

یکی از مواردی که منجر به خراب شدن موتور های یخچال فریز می شود طول عمر خود یخچال می باشد که در طراحی هم لحاظ شده و به عنوان مثال برای یک یخچال طول عمر مفید 15 سال در نظر گرفته شده است که بعد از این دوره به دلایل مختلفی امکان برور مشکل در سیستم یخچال و نهایتا خرابی کمپرسور وجود دارد. یکی دیگر از مواردی که تاثیر به سزایی در کمپرسور یخچال می گذارد، نوسانات برقی می باشد که یک عامل بیرونی به شمار می رود و هیچگونه ارتباطی با خود یخچال ندارد. جهت آشنایی بیشتر با کمپرسور یخچال و نحوه تعویض آن با این مقاله از ایران کمپرسور همراه باشید.

کمپرسوریخچال چیست وچگونه کار میکند؟

ساختمان هر یخچال از قسمت های مختلف شامل کمپرسور، رادیاتور خنک کننده، فیلتر، لوله ی مویین، محفظه ی یخ ساز، موتور الکتریکی، ترموستات، رله راه انداز، رله بار زیاد، لامپ یخچال، جعبه تقسیم و شستی معکوس لامپ تشکیل شده است. مهم ترین بخش یخچال فریزر، دستگاه کمپرسور یا همان موتور می باشد، چرا که یخچال بدون موتور نمی تواند کار کند. کمپرسور یخچال قطعه ای مشکی رنگ است که عموماً در قسمت پشت و پایین یخچال قرار می گیرد. این دستگاه، گاز را فشرده می کند و با استفاده از فشار سبب گردش گاز در داخل لوله های کندانسور یا مدار می شود و در نهایت سرمای مورد نیاز یخچال را ایجاد می کند.

تجهیزات کمپرسور یخچال

کمپرسور یخچال از تجهیزات زیر تشکیل شده است:

میلنگ

پیستون

سوپاپ‌ ها

میلنگ توسط موتور آسنکرون درون محفظه کمپرسور قرار گرفته که با چرخش خود سبب عمل کردن پیستون مشابه تلمبه می شود و در نهایت با باز و بسته شدن سوپاپ ها، گاز در لوله ها و سیلندر به گردش در می آید. گاز همواره از لوله برگشت مکیده می‌ شود و به وسیله فشار به لوله رفت وارد می‌ گردد. نتیجه اینکه گاز سرما ساز به صورت مداوم و مرتب در گردش می باشد و عمل سرما سازی را انجام می دهد. این نکته حائز اهمیت می باشد که امروزه دیگر از ملینگ در کمپرسور های خطی و اسکرال و روتاری استفاده نمی شود و به جای آن مقدار معینی روغن که در داخل این کمپرسور ها وجود دارد، کار خنک کاری و روانکاری بخش الکتریکی و مکانیکی را انجام می دهد.

کمپرسوریخچال چیست وچگونه کار میکند؟

طرز کار کمپرسور یخچال

اغلب لوله ی ترموستات را به سقف اواپراتور و یا قسمت تحتانی متصل می کنند. هنگامی که ترموستات در حالت اتصال می باشد، کمپرسور یخچال شروع به کار می کند. پس از سرد شدن گاز، حجم گاز درون لوله بلو، لوله موئی و فانوسک کاهش حجم داده و جمع می شود. در این صورت اهرم اتصال کلید داخل ترموستات به سمت پایین رفته و فاز موتور را قطع کرده، که در نهایت کار کمپرسور متوقف می شود. با متوقف شدن کار کمپرسور، سرمای موجود در یخچال به خصوص اواپرایتور کاهش یافته و گاز درون ترموستات فعال می شود و به علت گرم شدن محیط افزایش یافته و فانوسک بزرگ تر می شود.

پس از افزایش یافتن گاز، کلید ترموستات متصل می شود و کمپرسور یخچال کار خود را شروع می کند. مدت کار کمپرسور یا به عبارتی میزان سرمای دلخواه در اواپرایتور را می توان به وسیله ی ولوم ترموستات که در حقیقت اهرم کنترل حجم فانوسک است تنظیم نمود. تنظیم مدت زمان کار کمپرسور بر عهده ولوم ترموستات می‌ باشد.

2 پاسخ

0 امتیاز
توسط
چه محتوای جالبی بود من معرفی انواع کمپرسور داخل سایت ایران کمپرسور خونده بودم اما این مطلب هم واسم جدید بود
0 امتیاز
توسط
یک کمپرسور محوری جریان محوری دارد، هوا یا سوخت از ردیف‌هایی از پره‌های نصب‌شده و انتقال‌دهنده در امتداد محور چرخش کمپرسور عبور می‌کند، بنابراین سرعت هوا گام به گام افزایش می‌یابد، پره‌های نصب‌شده، حیات جنبشی را به تنش تبدیل می‌کنند. پیدا می کند. مقدار پایین در چنین کمپرسوری تقریباً S/15 است. اغلب، یک سیلندر متعادل کننده در داخل کمپرسور قرار می گیرد تا فشار تنش محوری را پایدار کند. کمپرسورهای گریز از مرکز کوچکتر هستند و معمولاً سرعت آنها 25 درصد افزایش می یابد و این کمپرسورها برای هزینه جریان حجمی اولیه در تنش نسبتاً مناسب استفاده می شوند.

210 سوال

146 پاسخ

28 دیدگاه

56,911 کاربر

...