سه شنبه، 03 خرداد 01 - 12:13
آبله میمون چیست؟

 ویروس جدیدی که ۲۰۰ نفر از افراد جهان را در ۱۷ کشور درگیر کرده است، آبله میمون نام دارد. این ویروس از دسته…

 ویروس جدیدی که ۲۰۰ نفر از افراد جهان را در ۱۷ کشور درگیر کرده است، آبله میمون نام دارد. این ویروس از دسته ویروس آبله انسانی است. علائم شیوع آن در چین و ایران، در فضای مجازی سر و صدای زیادی ایجاد کرده است.

تحریریه ایبو در این گزارش به سوالات کاربران در مورد این ویروس پاسخ می دهد.

آبله میمونی

۱- آبله میمونی در کدام کشورهای جهان وجود دارد؟

سازمان جهانی بهداشت، وجود رسمی آبله میمونی را در ۱۲ کشور از جمله آمریکا، انگلستان، اسپانیا، آلمان، فرانسه، بلژیک و استرالیا و چند کشور آفریقایی را به صورت رسمی اعلام کرده است. این درحالیست که ۵۰ مورد دیگر نیز از ۵ کشور درحال بررسی هستند.

۲- آیا بیماری آبله میمون مسری است؟

نحوه انتقال آبله میمون از طریق تماس با حیوان مبتلا و گوشت خام می باشد. این بیماری از طریق ضایعات پوستی و تماس با حیوان آلوده منتقل می شود. انتقال این بیماری از انسان به انسان نیز از طریق قطرات تنفسی آلوده در هنگام سرفه و یا عطسه منتقل می شود.

مرگ و میر آن از نمونه اصلی آبله کمتر است. میزان مرگ و میر این ویروس در آفریقا تقریبا یک تا ۱۵ درصد برای بزرگسال و ۱۵ تا ۲۰ درصد در میان کودکان بوده است.

۳- علائم بیماری آبله میمون چیست؟

علایم آبله میمونی در انسان شبیه یا خفیف‌تر از بیماری آبله  است و دوره شدت و حمله آن یک تا ۵ روز که با تب، سردرد، درد عضلانی، درد کمر، لرز و احساس خستگی شدید شروع می‌شود.

 

۴- راه‌های پیشگیری ابتلا به آبله میمونی چیست؟

راه‌های پیشگیری آن عبارت است از پرهیز از تماس با حیوانات و یا جسد آن‌ها، پرهیز از تماس با اشیا بخصوص محل قرارگیری و بستر حیوان یا فرد مبتلا، ایزوله کردن مبتلا، شستشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون یا الکل و همچنبن استفاده از لباس‌های محافظ برای کادر درمان که در تماس با مبتلایان هستند.

البته واکسن JYNNEOS که با نام‌های ایموامیون و ایموانکس موجود هستند که در آمریکا برای پیشگیری از آبله میمونی برای افراد در معرض قرار دارند؛ استفاده می‌شود.

۵- واکسن آبله میمونی چیست؟

واکسن Cidofovir و ST-۲۴۶ و همچنین VIG نام دارد. JYNEOS هم از FDA مجوز دارد و می‌تواند برای آبله هم استفاده شود. مطالعات قبلی حاکی از اثرگذاری ۸۵ درصدی واکسن آبله بر علیه مانکی پاکس است. محققان معتقدند حتی تزریق واکسن پس از تماس هم می‌تواند از بیماری پیشگیری کند یا از شدت آن بکاهد.

واکسن دیگری به نام ACAM۲۰۰۰ از نوع ویروس زنده بوده و در افراد بالای ۱۸ سال هم برای آبله و هم آبله میمونی کاربرد دارد.

واکسن واکسینیا وایروس (سویه آنکارا) نیز در سال ۲۰۱۹ برای مانکی پاکس تایید شد که شامل دو دوز است، اما چندان در دسترس نیست.

مطالعات حیوانی حاکی از اثرگذاری ST-۲۴۶ برای درمان بیماری‌های ناشی از اپیدمی ویروس‌های اورتوپوکس است.

در اروپا EMA داروی تکوویریمات Tecovirimat را که ابتدا برای آبله مرغان بود را برای درمان مانکی پاکس تایید کرده است.

باید دقت کرد که VIG که برای درمان عوارض آبله میمونی به کار میرود در آبله اثر ندارد و هنوز فایده آن برای موارد شدید اثبات نشده است، اما میتواند بعنوان پیشگیری در افرادی که در تماس با آلودگی قرار گرفتند به کار رود.

۶- راه درمان آبله میمون چیست؟

درحال‌ حاضر هیچ درمان خاصی برای این بیماری وجود ندارد. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که واکسیناسیون علیه آبله می‌تواند تقریباً ۸۵ درصد در جلوگیری از آن مؤثر باشد. بنابراین واکسیناسیون آبله‌ای که در دوران کودکی انجام شده است، احتمالاً خطر بروز نوع شدید بیماری آبله میمون را کاهش می‌دهد.

 

پی نوشت: با توجه به تجربه تلخی که در اپیدمی کرونا طی دو سال اخیر تجربه کردیم و عزیزان زیادی از میان ما رفتند. باید این موضوع را پذیرفت که بیماری های همه گیر زیادی ممکن است در جهان وجود داشته باشد. اما میتوان با انتخاب سبک زندگی درست و واکسیناسیون و اعتماد به کادر درمان از هرنوع بیماری در امان باشیم. لازم به ذکر است که می بایست بدن خود را با تغذیه ای مناسب و ورزش قوی تر کنیم و از ترس و استرس در مواجهه با این بیماری جلوگیری کنیم. به امید ریشه کن شدن تمام بیماری ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *